Over Ons
Rijksen Transport is een transportbedrijf uit Veenendaal met verschillende specialisaties. Sinds 1961 voorzien wij onze klanten van het meest passende transport voor de opdrachten die zij ons geven.
Rijksen Transport Since 1961
Rijksen Transport is een transportbedrijf uit Veenendaal met verschillende specialisaties. Sinds 1961 voorzien wij onze klanten van het meest passende transport voor de opdrachten die zij ons geven.
Het transport begon met één vrachtwagen die melkbussen ophaalde bij de boeren en naar de melkfabriek bracht. Al gauw werd er een wat grotere vrachtwagen gekocht die groter en sterker was. Daardoor kon er naast de melkrit ook andere goederen vervoerd worden. Het begon met veelal bouwgoederen, zoals houten palen, stenen en sloophout.
Na 13 jaar dat Gijs Rijksen het transport alleen uitvoerde kwam Jurrie ook in de zaak en werd er een extra vrachtwagen aangeschaft. Na 3 jaar veelal melkbussen te hebben vervoerd kwam hij op de bakwagen met kraan die ingezet werd voor houttransport. Dit liep al snel over naar het vervoeren van staal. Daar was veel vraag naar en zo werd de eerste rit staal gedaan in de vorm van bekistingen. Al snel werd er ook een uitschuiftrailer gekocht waarmee lange stalen balken mee vervoerd konden worden. In 1980 stopte het vervoer naar de melkfabriek in Amerongen omdat de boeren de melk in de melktank gingen opslaan. Doordat dit onderdeel van transport wegviel ging Jurrie ook beton rijden, zoals keerwanden en fietsenstallingen.
In 1986 deed ook Jan zijn intrede in de zaak. Daar werd een DAF 2800 trekker voor gekocht met een houtkraan en twee houttrailers erbij.
De allereerste windmolenproductie begon in 1974 te Rhenen. Dit idee was bedacht door ‘Van der Pol’, wat later bekend stond onder de namen ‘Newinco’, ‘Polenko’ of ‘Nedwind’. In 1977 werd de eerste opgeladen door Rijksen Transport en over de weg vervoerd naar de bestemming in Nederland. Vroeger kon je één windmolen met twee vrachtwagens transporteren. Tegenwoordig heb je minimaal tien vrachtwagens nodig om alle onderdelen op de juiste plaats te krijgen. Rijksen Transport doet hier nog steeds aan mee. In 2005 werd de ‘Mega Windmill Transporter’ gekocht. Hedendaags wordt die nog steeds ingezet voor het laden van masten tot wel 36 meter lang.